Thursday, October 28, 2010

sy sedar sy pom nk final exam jua.




assalamualaikum n salam kesygn tuan hmba, *ntah pape, :PP

mggu nie study week tuk students pkb,
klas pom xde, kuiz pom da slesai, eseimen pom da out,
so, sy dri khamis lpas lgi duk t'bungkang kt umah,
tp, tnpa diduga slase lpas de kawang gtaw puan nk lprn sftskill esk,
perghh! hancus, 0 wa ckp lue,
lprn tu yg 0 trus, 1habuk pom sy xpnah nk tulis
n xpnah t'lintas nk laporkn, huhuu

so, nk xnk sy t'pksa kmbali ke po
li t'chenta,
tdi gtaw umi ngn abh esk nk p poli,
niat d'hati nk drive sndiri,
tp blum smpt sy meluahkn niat itu,
umi trus b'kata2, 'haa, abah g atar pgi esk. duk asrma lar neh. blek mggu2 dpan plop'
erkk, =.=''
hncus lembus niatku bagai aym d'penyek,
sy sbg ank mithali, hnya mengangguk dlm kpala kura2,

tahukah anda?
krg dri 3hri lgi sy akn mnempuhi apa itu d'pggl final exam,
err, blh jua exam final, :PP
dimulakn dgn bismillah,diakhiri dgn nauzubilla
h, hahaa

sbjct yg sy t'paksa amek tuk mggapai segulung dip,
;company law
;financial accounting 2
;costing account
;UBS

nmpk sket je kn sbjek,
tp tmph nk exm cm pntg org branak,
slalu mmg bdak perdag lwat hbis exm, sy pom xpnah n xnk amek taw,

so, last not least,
wish me luck babe (!)
n best of luck jua kpd sesape yg rse diri nya itu akn m'hdapi exm,
study (!) study (!) study (!)
may Allah bless oll of us.


chill okeh~! ^^


Wednesday, October 27, 2010

Kalau Allah itu Maha baik, kenapa buat neraka?


Ini kisah benar.. Kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama.

Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Saya tidak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan.

Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di sebuah pasaraya telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat.

Maka dia pun kena denda.

Setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "lepas ini diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan.

Peraturan ni bukan semata-mata peraturan Majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga.

Kalau derhaka tidak mematuhi perintahNya, takut nanti tidak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah.

Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tidak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka."

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka?

Kenapa tidak sediakan syurga sahaja? Macam itu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dari tadi dia sudah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz. Sudah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung.

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia.

Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz.

Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.

Hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga.

Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur.

Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga. Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:

"Perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik, orang jahat, semua masuk syurga.

Maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma.

Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga. Perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga.

Selepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak. Tak ada siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'.

Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?" Tanya ustaz.

"Mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas macam tu je." Rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya:

"Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil.

Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain.

Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji di atas dunia ni.

Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan hak kita untuk berpakaian sesuka hati kita.

Ingatlah, semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian.

Semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita juga."


sumber; iLUVislam. ^^

entry jiwa kacau.

salam kekawang n slmt pgi buta yg xpnah buta,
ermm, stiap org yg b'prasaan msti akn rasa jiwa itu kacau, mengacau or dikacau,
n ble mana kte b'prasaan begitu, jiwa rse sgt lh tdk enak lgi best,
sume bnda nk wat, ase cm xde feeling jer,
haa, sy mnaip nie pom mmg original dri pale hotak,
bese de gak tapis2, timbal2, nk kasik ayt tu power + tgkp leleh ble bce,


bertmbh bese lgi sbb kte idup ats dunia nie bkn sorang,
g mane2 pn msti akn jmpe org xpn mnusia,
mlainkn ble kte suda brada dlm kubuq,
hnya tnh dan makhluk tnh tu lh yg akn menemani,
jdi, jiwa nie msti r kne sntiasa kuat kn, kuat tuk hadapi cbrn idup,
xkn sume org nk sme mcm kte wat,
kte sdey, org sdey, kte ktawa, org ktawa,
kte gelak cm hantu, org ptut bgi pelempang jer sbijik,
kalu sume bnda sama, mane kehdpn nya kn?


bkn nk kata sy baek, tp sy xpnah jht, nkl2 sket tu ade lar,
sy msih punya agama dlm diri, msh taw apa itu dosa mahupn pahala,
kenapa org perlu judge org sesuka hti, tnpa memikirkn jika dia sndiri
berada di situasi sama, dijudge bnda yg sama,
manusia~! same like me,
xpnah nk slesa dgn bnda yg ada,



err, inilh dinamakn entry jiwa kacau bilau,
ntah pape,
T_________T


awk, sy taw awk bz, tp at least bgilh seutas msj tuk sy, awk xrse sy nie pntg ke, sob3x

Monday, October 25, 2010

tag (!) tag (!) tag (!)


salam rakang - rakang n slmt ptg yg amt pns,
T_____T
ouh3, sy amt truja tuk menyiapkn tagged hri nie,
kerna suda agk berabad sy tdk d'tag ye,
thanx kpd Scya Lollita kerna sudi mengtag sy yg kacak ini, *ehem2*


Once u have been tagged,u are supposed to write a note with 25 things,fact,habits or goal about you..
at the end choose 20 people to be tagged..u have to tagged people who tagged u..
if i tag u ots because i want to know more about u..

bismillahirahmanirahim~~

.kawang - kawang rpt sy pggl sy frihair.

.tp sy xpena n xkn frihair *nauzubillah~.

.sy ank klate tp dilahirkn di Kuala Lumpur.

.dulu sgt minat nk jdi doktor.

.tp skrg amek dip akaun T_____T.

.seorg yg tinggi, b'bdn agk ksr n comel *haaha.

.skrg tgh brusaha menurunkn berat bdn *chaiyok2!.

.sgt sukakn love story, xkira love story sapepn.

.nmpk ksr pd luaran, tp dlm hati ada taman.

.sgt gilakn baby, kalu dpt ingin sgt menyepak punggum mereka *hueh3x.

.idam ingin dpt sepsg ank kembar boy+gurl :).

.agk pyh tuk kecewa.

.tp skali kecewa, xkn b'plg lgi *waaahh g2~!.

.single but not available.

.target nk kawen awl *gtl! :P.

err, xrse ke t'lalu byk ke? da blur kot nk tulis pe~

.ada 2org abg n 2org adek.

.sgt inginkn seorg kakak.

.agk degil n suka mrajuk *xspecially ngn famili.

.amt kagum dgn org yg pndai melukis.

.bley idup 24jam dpn komp b'sama intenet.

.bekas wirawati plkn siri 6/2009.

.ingin sgt jdi kwn baek kpd doraemon.

.xsuka tmpt sesak, rumahku syurgaku.

.kena jumpa umi+abah atleast 2mggu skali walaupn jauh.

.bersyukur dilahirkn seorg Islam, Islamisdawayoflife.

DONE (!)

ouh3, kna tagged lgi 20org,
agk byk siot kot, huuhu
ermmmm,


err, cukup lar tu, mls da eden. hek3x :PP
so,
silalh rajinkn diri anda tuk menyiapkn tag ini ye sayam - sayam skalian.
^^

tahukah anda?



tahukah anda?
terdapat 8 pihak shj yg berhak membuat permohonan kepada
mahkamah utk menggulung syarikat;

  • syarikat itu sendiri
  • pemiutang
  • penyelesai
  • penyumbang
  • pendaftar
  • menteri (kewangan)
  • Bank Negara Malaysia
  • mana - mana menteri

tahukah anda?
sesebuah sykt dikatakan insolven apabila;

>seksyen 218 (2) (a) : jika tidak mampu membayar sebyk RM500 dlm tempoh
3minggu slps dituntut.

>seksyen 218 (2) (b) : jika tidak mampu membayar hutang walaupun amaran tlh diberikn.

>seksyen 218 (2) (c) : jika sesebuan sykt itu mempunyai ramai pemiutang.

tahukah anda?
adalah sgt best membaca di tghmlm yg sunyi ini slps menunaikan smyg isyak dan masih lgi dlm keadaan berwuduk.

tahukah anda?
mengapa sy membuat entry spt ini?

ini kerana sy ini menunjukkan sy mulai sedar yg sy akn final exam kurang dri 1mggu lgi,
dan sy suda mulai membuka nota comp law.

tahukah anda?
sy sgt comel. ini kenyataan:)

aku sayang kau lar kawan.

hati yang terluka umpama besi bengkok walau diketuk,
sukar kembali kepada bentuk asalnya.

kalau nk dikira, begitulah jua hati aku,
tapi aku kuatkan jgak hati nie,
lupakan jer kepedihan hati nie,
tepiskan jer keterasaan hati nie,

aku selalu cuba tuk jaga hati kau,
aku cuba tuk xjadi diri aku bila dgn kau,
aku jaga bait-bait kata aku pada kau,
walaupun semmgnya kau tau tu semua hanyalh gurauan,

tapi aku rasa kau dh melampau,
kau xpenah pikir ke perasaan orang lain,
kenapa kau selalu berpikir negatif pd org lain
n pd diri kau sendiri,
kenapa mesti orang lain jer yg kena jaga hati dan mood kau,

kau xletih ke?
aku surrender lar,
aku da letih (!)

kawan,
tolonglah kita masing - masing da besar,
kalau kau sedar prangai kau yg panas baran tu,
tolonglah pndai2 control n ubah,
sampai bila kau nk mcm tu,

aku mengaku aku boleh thn ngan prangai kau mcm 2,
tp belum tntu lagi orang lain.

aku sayang kau lar kawan.
T_______T

Sunday, October 24, 2010

hantu pom nak jamming jugak.



smnjk 2mnjk jga 3mnjk nie,
ble streamyx da psg kt umah sy,
umi mahupn abh da xbli newpapers,
skrg sume da guna on9 lar,
pe cer guna krts yg blh m'buatkn tgn anda hitam, :PP
kalu bli pom hri ahd jer sbb nk bce pancaindera nk bce gosip2 pns, hahaa
nk jimat kos lar dikatakn,

so,
antara berita menarik di myMetro hri nie ialah,

Rakam jamming nampak 'hantu'


KUALA LUMPUR: Kemeriahan sebuah keluarga mengikuti sesi ‘jamming’ di se

buah studio di ibu kota baru-baru ini, bertukar menjadi pengalaman menyeramkan dengan kemunculan lembaga menyerupai hantu.

Kemunculan lembaga berjubah putih berambut panjang itu dirakam menerusi video digital milik suri rumah,Sabaryah Abdul Wahid, 29, ketika merakam aksi suaminya, Norzamri Ali Budin, 31, serta rakan mereka berlatih muzik pada malam sekitar jam 1 pagi.


berita lanjut, bce sndiri. hahaa XD



tu r, jamming ag tgh2 pagi buta,
hantu nk tdow pom da terganggu, kn dyeowng p join korang skali.


sy polon bin pilin melaporkan dari dapur umah anda.
^______^

Saturday, October 23, 2010

baby anugerah palim indah.

video


tolom lar weh (!)
cute + comel gler2 lar weh (!)
berjuta - juta kali aku tgk pom xpuas2,
sumpah, geram yg teramat sgt,
dpt kt aku, aku cepak punggum itu budak, hahaa
sape suh comel sgt2~!
ank sape neh ?
pinjam wat anak aku bley x?
hahaaha
gampang (!) :PP

subhanallah~!
sumpah, comel yg amat okeh (!)
T_______T

baby anugerah palim indah,
jd jgn lh buang merata-rata; ini UNGGUTAN.

*sumber; cik mukabuku:)

Friday, October 22, 2010

syurga cinta,


smlm astro ria ade tygkn crite syurga cinta,
pdhl da 4kali tgk,
tp xpnah nk abes tgk scara overall, hahaa

n bru terperasan kata2 atok syuhada yg berbunyi;

jodoh terbahagi kpd 3

1; jodoh dari syaitan
kamu dan dia bercinta, berjalan berpeggn tgn, k
uar bersama,
kamu & dia terlanjur dan si dia mengndung, lalu kamu kahwini dia.

2; jodoh dari jin
kamu sukakan si dia, tapi si dia tidak sukakn kamu,
lalu kamu sihirkan si dia supaya jth cinta pd kamu,
lalu kamu & si dia berkahwin.

3; jodoh dari Allah
kamu & si dia berpndgn, lalu jatuh hati,
kamu masuk meminang dan si dia menerima pinangan kamu,
lalu kamu berkahwin.
jodoh ke3 inilah yg dinamakan SYURGA CINTA:)



*lbey kurang cm2 lh ayt ye. best jer kn ayt dia.

insyaAllah jodoh kita sume tergolong dlm jodoh ke3.

Wednesday, October 20, 2010

i cant feel in lurve wif ue,


smlm aku bersama kau sepnjg mlm,
bercanda di beranda blok,
kita bersama dengan nafas baru,
5minit bersama,
aku bgun,
kemudian aku duduk blek,
pastu aku baring,
10minit menghadap kau, aku ase xthn plak,
aku p jln2 jap,
then, shazwani dtg bwk maruku,
dila dtg tlg wat kn air milo, siap cicah roti,
lpas 2 aku cuba smbg berdatim dgn kau blek,
tp tenung punya tenung,
aku xtaw pe yg aku rasa,
blur jerk~!

arghhh~!
TAMADUN ISLAM
kenapa aku susah sgt nk serasi bersama kamu,
T______T


td da final pown,
hahaaha
sgt hepi kowt,
whatever~
tp bkn aku soram jerk yg ase gni,
:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...