Sunday, January 23, 2011

ikhlas kan diri secomel mungkin.


assalamualaikum anda - anda comel sekelian alam semua,
slmt berhari ahad dan slmt beristirehat puas-puas,

on-da-way nk lintas jln td,
de sorang pakcik mtk tlg aku tnjk kn dia jln nk pegi pjbt pos,
dia ckp dia xbiasa jln kt sni & 1st time dtg sini,
aku pom tunjuk kn je lar, perkara sng jer pom,
pastu, lpas tunjuk aku nk blah lar,
ttibe, pakcik tu tnye, 
" adik ikhlas tak tunjuk kn pakcik jln nie? "
aku pom mcm errkk, senyum jelh, angguk.
pastu dia hulur duit 5hinggit. 
" nape plak ngn 5hinggit nie? "
" amek lh sbg tanda trima kasih. "
aku tak ckp pape, aku senyum then terus blah dari situ.
alah, 5hinggit jerk pom, kalu 50hinggt aku leyh gak pertimbangkan.
kuang3x =PP

so, yg kita ingin bincangkan disini hari ini ialah IKHLAS,
acecee~~ hueh3x 
bagi aku lar kn, ikhlas nie susah kita nk ckp kt orang,
sebab ikhlas nie ialah niat, dan ditonjolkan melalui perbuatan.
niat nie plak antara kita ngan tuhan jerk taw kn.
cthnya; kita solat, kita rasa kita ikhlas tak solat?
ada stgh org solat sbb dia takut pd Allah, 
bkn sbb tu mmg kewajipan kita sbg seorg islam.
kita tlg org, kita ikhlas tak tolong mak ayah kita?
ada segelintir org tlg sbb nk dpt upah, 
nk tnjk dia ank mithali sgala bagai.
kita syg kt seseorg, kita btul-btul ikhlas ke sygkan dia?
or mgkn sbb dia cantik, kaya, bergaya, tertarik,
menarik kau mmg da boOm! haha,

ikhlas bagi aku,
umpama semut hitam yg berada diatas batu hitam
diwaktu malam.
tu diaaa~! =D



korang rasa, korang ikhlas x?

oke, aku pekerja yg ' sgt ' rajin,
'sgt' ikhlas nk siap kerja nie. wahahaa
ok, bye - bye. =)




psst; aku hrp aku xjumpa pakcik tu lepas nie,
cm berslh plak blah cm2 jerk. =PP




9 comments:

F.I.C.K.R.Y said...

Suke analogi yang pasai "umpama semut hitam diatas batu hitam diwaktu malam" heheee..

tieha ismail said...

suke sangat dengan kata-kata tuh...umpama semut hitam yang berada di atas batu hitam diwaktu malam..nice !

ferra ferro said...

renungan muhasabah diri di pagi hari . baagus ! =D

hafiz said...

salah ckp tu.... patut cakap...RM5 je ke??? cis! beli air pun x lepas!

FariehanIbrahim [LBC] said...

fickry; wahh! best kn? hehe! =D


tieha; yaaa~ tu diaaa, sgt nice kn! =))


ferra; haha! renungn ka?? gud2!


hafiz; cis! xt'pikir plak cm2 tdi. rugi2! haha =PP

..hizamirahim.. said...

hehe.
ikhlas?
hanya Allah je yang tahu.
XD

najwa kamarudin said...

ye , ihlas tanpa mengharapkan sebarang balasan . apa yang diimpikan hanyalah keredhaan Allah s.w.t .
:)

syafiq ariffin said...

iklas juga harus dtg dari hati.
sesuatu yg sukar utk difahami oleh segelintir manusia. ada yg melakukan sesuatu 2 sbb nk dptkan ganjaran dan majoriti masyarakat kita adalah begitu. tak kata kt sesiapa, tapi sape yg makan cili dia la yg terasa pedas kan..hehehe

RuSh D said...

ikhlaskn diri anda:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...