Monday, February 21, 2011

Adakah kamu jodoh ku?


JODOH? apa itu jodoh? 
kuih kah? jenama peti sejuk kah? Jenama pampers kah?

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?



Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati ( nie yg paling aku suka&setuju. ^^ )

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.



sgt indah dan suwet kalau korang da dpt rasa petanda -tanda itu. kan3?

" umiiii, nak kawen plisss~~!! "
gatai! dush3x ;pp


bye - bye. =)




psst; kebanyakkan kamu-kamu mungkin da baca,
sebab artikel ini diambil dari 'mukabuku'. (^^)v  peace~~


33 comments:

Eyka said...

wah2~ tip yg berguna..nice shring si comell..hehe:) psst..psst..domo cakp i love you kat comeyy~ hee:)

FariehanIbrahim [LBC] said...

Eyka; sgt berguna knnnn, wink3! ^^

wahhh! love u too domo. xD

Wuucin Kimora said...

Okeh nk kawen gak ;p

kira kekuri said...

wow~ x tahu plak kn..hehee

Eyka said...

btul2!! hehe:)

*domo muke shy2 cat! haha*

ubi said...

wahh..entri cik fariehan kali ni mmg lain..haha

! Encik Nakal ! said...

dtg tgk org gatai nak kawen~hahaha~~

nice posting~~im loikeeeee

FariehanIbrahim [LBC] said...

Wuucin; jom3 kawen! xD

FariehanIbrahim [LBC] said...

kira; kne taw neyh! ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

Eyka; haha! adeh, malu2 kambing plak domo. ;pp

FariehanIbrahim [LBC] said...

ubi; erkkk, sgt lain kah?? hehe! ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

Encik Nakal; haha! tlg garu kan leyh?? ;pp

Gula-gula hati said...

waaa . rase nak kawen pulak . tehee . :D

RuSh D said...

semoga cepat kahwin..haha

HAZWAN17 said...

owh mama saya mau kawen hehe

FariehanIbrahim [LBC] said...

Gula-gula Hati; calon da ade tuh, cpat2 kawen! ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

Rush D; ameennn~~ ;pp
adeh! blaja pom xabes ag. dush3x

FariehanIbrahim [LBC] said...

HAZWAN17; haha! mamaaaa~~ xD

Farhana Sahri said...

yg ke-10 xbuat lg..yang lain, OK..:)

YanaMIB said...

oh begitu..hehe..ai dh jmpe my soulmate..syukur! ^_^

DaK CoMoT said...

nak kawennnn jugakkk lah!ahaha

SyedGraphiX said...

kawinn kawinn. hahaha. *kecik lagi sy ni

FariehanIbrahim [LBC] said...

Farhana; wahhh! tggl 1 lgi tuuu,
niceee~ thniah2! moga jodoh kalian berpnjgn. ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

YanaMIB; auwww2! jeles I tawww. ;pp
alhm'lh sys, moga jodoh b'pnjgn. ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

DaK cOmot; haha! jom3 kita kawen. xD

FariehanIbrahim [LBC] said...

SyedGrafix; haaa,budak kecik xleyh kawen ag. ;pp

Wan Gerrard said...

betul2, misi mencari sharifah amani bermula :P

FariehanIbrahim [LBC] said...

Wan Gerrard; wahhh! sharifah amani kott, klas gtu! xD

nazirulhazwan~ said...

fuh, gua rase gua da jumpe da jodoh gua ni.hehe

FariehanIbrahim [LBC] said...

nazirulhazwan; gud2!
kawen cpat2 er, jgn lupe jmput gua. ^^

aLieF si Muncung ManiS said...

alief ada gak suka kat sorang kat kampus alief..tapi,,alief selalu msg dia..dia jarang balas..tapi,,dia senang nak kongsi rahsia dan pahit manis dgn alief..dan alief akan rasa tak selesa je kalau dia sakit..kalau dia sedih,alief tak kan dpt tido..huhuhu..adakah tu juga dinamakan jodoh??tapi,,satu je alief kurang dgn dia ni,,dia susah sgt nak reply msj alief.huhuhu...

FariehanIbrahim [LBC] said...

alief; pe yg alief rse skrg nie cinta,
cinta xsemestinya b'jodoh syg. ^^
tp berdoalh moga dia yg terbaik tuk alief,
sal dia susah bls msj tu mgkin dia bz, byk komitmen lain,
xpom tnye jer dia trus trg nape susah nk bls msj, huuhu (^^)v

d_tieah said...

Selalu baca ni..
Dan lepas baca je rasa hampa..
Dush3..
Ggrrrrrrrrrrrrrrr


Entry Terbaru 1 : "Saya Mahu iPad Dari Blog MySuperKids"
Entry Terbaru 2 : "Saya Mahu Ramai Followers Dari Blog Ben Ashaari"
Entry Terbaru 3 : "Saya Mahu Mengaplikasikan Ilmu Tutorial Dari Blog Maribinablog"

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...