Tuesday, February 22, 2011

Ujian itu tanda Dia ingat pada kita.


Ujian Allah datang dalam pelbagai bentuk.Dahulu aku melihat orang lain sentiasa diuji dengan pelbagai dugaan. Sakit, kehilangan harta benda, kehilangan orang tersayang. Itu tandanya Allah masih ingat akan kita. DIA mahu menguji hambaNYA supaya jika kita bersabar, insyaAllah kita kan mendapat ganjaran.

Dan aku tertanya.
Kenapa aku tidak pernah diuji dengan segala cabaran yang aku lihat terpaksa dipikul oleh orang lain? Lupakah Allah kepada aku?
Atau Allah sudah tidak sayang kepada aku?

Kemudian aku tersedar, yang ujian Allah itu juga boleh datang dalam bentuk kesenangan. 
Dan kadang-kadang kesenangan itu lebih berat ujiannya daripada kesusahan. 
Oh, aku sedang diuji waktu itu tanpa aku sedari.
Persoalannya, luluskah aku dengan ujian itu? Hanya Allah yang tahu

Dan sekarang, mungkin Allah mahu aku merasa ujian yang aku pernah 'minta' dahulu.
Ujian dalam bentuk kesusahan.
Susahnya kehidupan seorang pelajar.
Tidak pernah diduga oleh aku yang Allah akan menguji aku dalam bentuk ini. 
Kerana dahulu, soal pelajaran tidak pernah menjadi satu masalah.

Tetapi aku tahu. Allah tidak akan pernah menguji hambaNya dengan ujian yang tidak terdaya oleh kita. Persoalannya, mampukah aku lulus dengan ujian ini? Setiap perkara yang berlaku, baik mahupun buruk, ada hikmahnya. Andai aku gagal dalam ujian ini,
mungkin ada hikmahnya. Allah ada perancangan yang lebih baik untuk aku, 
lebih baik daripada perancangan manusia untuk aku.

Namun, aku hidup dengan manusia. Terarah dengan jangkaan, harapan dan sangkaan manusia.Sedar atau tidak, aku terpaksa memenuhi semua tuntutan itu. Sehingga aku mungkin lupa yang kehendak Allah jauh melangkau segalanya.


digrab dari; ILUVISLAM. (^^)v

ANAS bin Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: 
“Telah berkata Jibril: “Wahai Tuhan, Engkau sampaikanlah maksud dan hajat hamba-Mu si polan… Maka, Allah menjawab: “Biarkan hamba-Ku itu, kerana Aku mencintai suaranya (yang selalu bermohon dan meratap kepada-Ku).

bye-bye. =)


siyesly aku mengalami kepayahan&ketidakcukupan tidur akhir - akhir nie,
grrr~~ T_T nak berpikir pom agak terbatas. parop moleps ambo!
jadi sory lah kalu entry byk ada perkataan 'share'. ;p

22 comments:

najwa's said...

sabar le sayang..
dugaan itu menambahkan pahala kita, insyaallah :)

dugaan tu jugak satu bentuk pengajaran yang allah bagi.

so, be strong. ingat jnji allah.. tiap cabaran, ada habuannya. :)

SyahmiFikri said...

yea.. betul!!

setiap manusia past akan ada ujian! tak kira dgn cara apa sekali pon.. !!

iLa sokmO said...

Allah sntiasa tahu pe yg trbaek tuk hmbanyer...n_n

Amira Naddia said...

haaa..share la
bagus ang
source iluvIslam memg best kn

sicomot-comel said...

huhu..
ujian..?
SCC ada ujian dlm perhubungan dgn adk angkat pmpn ni..wuwuwuwu..
sedey..
tp xpelah,SCC akn hadapi dgn tabah ;)

rayne rawt rawt said...

ujian2

FariehanIbrahim [LBC] said...

najwa's; yeahhh! like2! ^^
tQ dear. insyaAllah, ada yg terbaik menanti nanti. =)

FariehanIbrahim [LBC] said...

SyahmiFikri; yup2, btol tu. ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

iLa; btol tu syg. ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

Amira; yup2, wajib bkaklmn tu tiap pgi, hee ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

SCC; sabaq SCC, tiap dgaan tu ada hikmahnye. huuhu ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

rayne; ujian2. =)

naqiah said...

bto2....

maria_m0hamadiah said...

terima kasih koemn kat makcik. yea, kadang2 kite akan diuji. dalam macam2 bentuk. yang penting, positif dan sabar okeyh? kamukan comel macam makcik..:)

mr.syazwan said...

F
U
U
U
Y
O
O
O

tibebe ayat anda jd skema

hehe

ujian dan cabaran kita hadapi dengan penuh kesabaran dan redha

insyALLAH ada khidmah di sebaliknya

zmanja said...

Tiada sorang pon yg hidup didunia ni terhindar dari ujian ALLAH. Yang penting kita dapat menjalani ujiannya dari NYA dgn penuh sabar.

FariehanIbrahim [LBC] said...

naqiah; yeahh! btol3! ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

maria; hak3x XD
mkcik sportim abes r, caya lh mkcik! mekasih mkcik comel, ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

mr.syazwan; haha! adeh, sy mmg seorg yg sgt 'skema' ok. lalalaa ;pp

yup2, btoi tu, ada hikmah disebalik sume nye. ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

zmanja; yup3, btol tul,
SABAR kn.tQ dear. ^^

Farhana Sahri said...

sabar ye...nme pun pelajar..hehe

FariehanIbrahim [LBC] said...

Farhana; yup2! ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...