Sunday, March 13, 2011

Dia sentiasa lebih baik dari aku.



Assalamualaikum anak - anak sekalian, mari sini dekat-dekat sket,
Ustajah comel ingin berkongsi sedikit tidak brape nak banyak ilmu, ( pergh! ase cam pakar motibasi plak. =,.= ) hueh3x kalu korang da baca, buat-buat tak penah baca lar oke. ;P


Ehem3x, pendahuluan sedikit. (^^)v
Manusia nie rambut jer sama hitam (de jugak yang perang, tolak yg warnakan rambut), tapi hati dan karakter lain-lain. Ada karakter baik, ada karakter jahat. Yang baik kita jadikan teladan, yang jahat kita rejam dia secara berjemaah. muahaaha 






Jom tengok tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.


Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan (dalam hatimu) :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk. "







pesanan khidmat masyarakat;
jangan lupa basuh tangan dan baca doa makan sebelum dan selepas makan.
hew3x peace~! (^^)v




bye-bye. 





psst; aku tgh dalam kebuluran ke'blur'an. *sigh. -.-'


36 comments:

kamarukom said...

insaf...budak comel ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu budak comel ini jauh lebih baik dariku.....

FariehanIbrahim [LBC] said...

Uncle Kom; pergh! terbaik lh, hehe ;P
nie syg uncle lbey neyh. wakakaa

ch!natsu said...

mekaseh kamu 4 dis entry..
sgt membuka hati.. =)

! Encik Nakal ! said...

nice tips~~i feel a good

cacing said...

nice share!!

FariehanIbrahim [LBC] said...

ch!natsu; same2 dear.
alhamdulillah, ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

Enik Nakai; tu diaaa~!
i feel good, hehee gud boy! ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

cacing; like2! hehee ^^

sukehatiaku said...

sgt cumel la... :)

AdiSuda said...

hehehe...trima kasih ustazah..btul tuh..sesungguhnya kita nie teramatlah hina di sisiNya..

Cekodok said...

yee.. kena bersangka baik. budak comey belum baligh.. sedangkan gua dah baligh... muhasabah diri sokmo...

:: Zanna :: said...

thanx 4 sharing ^_^

Terkini : Kesan dari tsunami di Jepun

FariehanIbrahim [LBC] said...

sukehatiaku; pe yg cumel sgt tu? hehe! ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

AdiSuda; same2 ustad. ;P
aah, kita semua same, hnya amal soleh membezakan kita dihdpn Nya. =)

FariehanIbrahim [LBC] said...

Cekodok; adehhh, pa kena mengena ngn baligh nie? adoiii, ;P

yup2, muhasabah tu pntg. ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

Zanna; sharing is caring dear. ^^

najwa's said...

ekk, tetiba rasa insap. (-.-')

sukehatiaku said...

gmbr ikon kat bawah tuh...
:)
and post ini sgt memberi kesedaran. :)

maria_m0hamadiah said...

makcik dah bace doa tadi.. makan sensorang jek..:)

FariehanIbrahim [LBC] said...

najwa's; hehee gud2! ;P

FariehanIbrahim [LBC] said...

sukehatiaku; ouchh, comey jerk kn, hehe ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

maria; alaa, cian mkcik mkn sensorang, nape xajk comel temankan?? hehe ;pp

Wuucin Kimora said...

nk cuci tgn guna LIFEBUOY ke? huhuhu

~iera nazirah~ said...

like this...same2 la kite amal kn yer comel :)

FariehanIbrahim [LBC] said...

Wuucin; guna dettol pom boleyyy, ;PP

FariehanIbrahim [LBC] said...

iera; renung2 kan dan slmt beramal. hehe gud2! ^^

Inspirationalefeks said...

comel2 :)

vampire's lovex said...

wahhhhhh ternganga baca entry cecomel nih. ehhe..bagus2...peringatan bersama..ilike !!! :)

Naddia said...

baek. fhm da. jgn slalu pk keburukan org je keje...
kau game mereka yek?

Henry Zackery said...

nice entry :) supaya manusia semua sedar :)

Gambar Artis Tanpa Make Up

sicomot-comel said...

comel amat comel.mungkin dia lebih baik dari SCC =,='

aLeXa iXora said...

kamu mmg sgt comel..huhu =)

mykhalis said...

semoga kita bermuhasabah diri kita smoga menjadi lebih baik

Wan Gerrard said...

kena sentiasa merendah diri ^_^

sekamar rindu said...

terima kasih ustazah comel...atas tazkirah ini..

Anonymous said...

iphone unlock
unlock iphone

unlock iphone iphone unlock how to unlock iphone
I don't have an anti-virus system, and this needs to be done ASAP thank you for whoever helps :). iphone unlock

unlock iphone unlock iphone [url=http://ounlockiphone.com]unlock iphone [/url] how to unlock iphone

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...