Thursday, March 17, 2011

Kisah Meon, Dogo, Samat dan Tok Imam.


Di sebuah kampung ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia "Meon", sorang tu "Dogo" dan sorang lagi "Samat". Aktiviti seharian depa ni menyebabkan tok imam tak senang duduk. Pada satu hari tok imam tu datang dengan niat nak tarbiyah depa ni. 

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. 
Tok imam tu cabar si mangkuk 3 malaun tu ke surau waktu Maghrib nanti. 

Si "Meon" pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami buktikan yg kami bukan la jahil sangat seperti yang disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah 3 malaun tu ke surau. 

Tok imam pun suruh "Meon" azan. Tanpa berlengah terus je "Meon" azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala...". Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada "Meon"dan menyuruh Tok Bilal azan semula. Maka terselah kejahilan "Meon".

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. 
Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun tak khusyuk jugak lagi... 

Masuk je kali ketiga, "Dogo" panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur le ke belakang.

"Dogo" pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba-tiba je si "Dogo" ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!" Lalu batallah solat "Dogo". Yang lain-lain pun ikut berenti sambil ketawa terbahak-bahak.

Tok imam pun mintak pulak si "Samat" jadi imam. Si "Samat" pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dengan wirid-wiridnya sekali. Punyalah respek Tok Imam kat si "Samat" ni...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si "samat" ni... Tapi dgn bongkaknye si "samat" berkata, 

"Hehee, itu belum ambil wuduk lagi tu. Kalau tak, lagi dassat aku semayang. Hehe...

mengucap panjang Tok imam... nasib baik takde sakit jantung... adoiii~!






da moral of da story;
  jangan main-main dalam solat ye. solat tu tiang agama.
 kalau rumah takde tiang camne la? 
 fikir-fikirkan dan selamat beramal... weee~ (^^)v


bye - bye.

35 comments:

mykhalis said...

hahaha..macm siuttt je..paling suka masa angkat takbir sekali je..siap berlagak pulak tue..heh

AdiSuda said...

ahahaha..betul tuh cmei..cmei pown smyg tau...heee..^_^

Cekodok said...

solat perkara pertama di hisab...

FariehanIbrahim [LBC] said...

mykhalis; tu r pasai, die plak nk ajar tok imam tu.. adoiii! haha

FariehanIbrahim [LBC] said...

AdiSuda; aishh! haruslh. wajib. ^^

Wani said...

hahahaa .
tak amik wuduk rupanya , hehe

si ngokngek said...

haha,,..cerita sama dgn ustaz cita..haha

iqbalhakimi said...

haha..nice2..dalam kita berkomedi sebenarnya untuk kita sampaikan mesej.. ..

nak share boleh? lalala

Henry Zackery said...

hahaha...kelakar giler. Last2 tak amek wuduk lg. Lagi terok..nice entry :)
Gempar !! Mawi Merajuk
Gambar Hantu Fail

Puan Kutu said...

main2 betul..dh penah baca ekceli dis stori..:)

bUDaK nAKaL@pHiQUe said...

klaka2...moral yang baek tok kehidupan seharian =)

iniialahaku said...

hahahahaha......mkin sengal yer ko dak comel..haha

FariehanIbrahim [LBC] said...

Cekodok; yup2, sbb tu solat tiang agama. ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

Wani; aah, tu lar pasai. hehee

FariehanIbrahim [LBC] said...

si ngokngek; ustaz tu tok imam tu kottt, ahaks! XD

FariehanIbrahim [LBC] said...

iqbalhakimi; aah, msj tu yg pntg. ^^
share jer..
tpi puji dak comel 1000x dlu.
lalalaa ;PP

FariehanIbrahim [LBC] said...

Henry Zackery; tu r pasai,
rejek tros xamek wuduk! huhuu

FariehanIbrahim [LBC] said...

Puan Kutu; ouchhh, terbaca lagi lar nie. xpe knnn... hehe (^^)v

FariehanIbrahim [LBC] said...

bUDaK nAKaL@pHiQUe; pengajarn yg baik tu kte perlu amek okee, hee ^^

FariehanIbrahim [LBC] said...

iniialahaku; adehhh, 3malaun tu lar yg sengal. bukan I okeee, ;PP

mr_right said...

kelakar !!!
hee

SyedGraphiX said...

hahhahaa..3 malaun yg sengal XD.erkk.. btul2. solat tu tiang agama! dan juga pkra pertama dihisab! :D

Wuucin Kimora said...

Haiii tiga2 xleh pakai.... ;D

Henry Zackery said...

sini aku da komen da dulu..hehehe.. nak ajak teka gambar nie..

Hadiah Untuk Pembaca Blog Bebas

vampire's lovex said...

hahahha elok la kawan tiga2 sepesen hakhakhak

HAZWAN17 said...

sengal punya 3 orang budak hahaha

aLieF si Muncung ManiS said...

rupanya tak amek wuduk lagi rupanye...adoi...kesian tok imam tu

Bulan said...

hahaha.mcm bujang lapok plak meon dogo samat tue.ahak

YanaMIB said...

adoii kisah yg menyayat jiwa raga..mmg menguji tahap kesabaran btol mamat tiga org tuh..isk isk...tp pengajaran yg baik..bagus! bagus! truskan memberi nasihat yg comel~ ^_^

Naddia said...

samat yg mtk penampo...

meow said...

slmt beramal!

Wan Fakhrul Rin said...

Hehe. "SEKALI JE TOKKK" hahaha

rosemerahdancoklat said...

: baca entry yg best.. sambil follow anda :)

rosemerahdancoklat said...

: baca entry yg best.. sambil follow anda :)

Wan Gerrard said...

aduyai, tok imam tu sekeh je budak 3 orang tu..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...